Eurohypotéka pro Hospodářské noviny: Zpřísnění hypoték pohání byznys makléřů
Eurohypotéka pro Hospodářské noviny: Zpřísnění hypoték pohání byznys makléřů
Hospodářské noviny, 28. dubna 2009:
Přitvrzení hypoték, ke kterému kvůli finanční krizi v tuzemských bankách dochází, přináší žně jejich zprostředkovatelům.
Například největší specializovaná firma v oboru Simply včera HN potvrdila, že za první čtvrtletí zprostředkovala hypoteky za 1,857 miliardy korun, což je o třetinu víc než ve stejném období vloni. Ještě úspěšnější byla v počtu uzavřených hypoték - meziročně šlo o více než poloviční nárůst. "Podmínky hypoték v bankách jsou pro klienty méně transparentní. Zatímco před rokem se banky předháněly, která jim půjčí, teď zájemce musí mnohem lépe hledat, aby úvěr vůbec dostal. Spolupracujeme se všemi bankami, a proto víme, kde je největší šance hypotéku získat," vysvětluje Jan Urban, šéf Simply.
Zvýšený zájem o zprostředkovatele hypoték potvrzuje i Asociace Hypotéčních makléřů. Zatímco objem hypoték v Česku se v prvním čtvrtletí meziročně propadl o třetinu, členové asociace zvýšili tržní podíl téměř na 22 procent. "Více než každá pátá hypotéka byla zprostředkována našimi členy," říká manažerka asociace Petra Horáková-Krištofová. Před dvěma lety to byla jen každá osmá.
Vyšší obchody lákají nové hráče
Za zprostředkování makléři berou od bank provize. Ty jsou u velkých hráčů až 1,9 procenta z objemu hypotéky. V březnu vstoupila na trh hypotečních makléřů firma Clever CZ, tento měsíc ABCD Finance. Nejnovějším přírůstkem je Hypo shop ze skupiny Hyposervis, která pozítří otevře první pobočku v Praze. »Specializujeme se na refinancování hypoték,« uvádí Vladimír Kratochvíl z Hypo Shopu. Podle odhadu odborníků si bude novou sazbu na hypotéku letos vyřizovat až 70 tisíc lidí a ti mohou být pro makléře významným zdrojem obchodů. Dochází i k další konsolidaci trhu. Pod svá křídla si hypoteční firmy berou i zprostředkovatele, kteří pracovali samostatně a ve srovnání s velkými hráči měli horší pozici při dojednávání finančních podmínek s bankami. Provize makléřů se pohybuje v závislosti na celém objemu hypoték, které bance dodávají. U těch, kdo mají IČO, je zhruba poloviční. »Máme už nyní 27 poradců, výhledově chceme mít 38 kanceláří v celé zemi. Lidí, kteří potřebují řešit bydlení, je stále dost,« říká Jiří Kojzar z ABCD Finance. »Počet spolupracovníků stále roste,« uvádí i Roman Scherks z firmy Partners. Nejvíce letos zvýšeným obchodům hypotečních makléřů nahrávají zhoršené podmínky úvěrování pro zcela nové klienty. Refinancování hypoték zatím podle makléřských firem nehraje v jejich obchodech významnou roli. »Letos je více klientů na pobočce své banky odmítnuto, a pak logicky vyhledávají nás,« říká Libor Ostatek ze společnosti Golem Finance, která hlásí pětiprocentní nárůst hypoték. Banky zvýšily nároky na příjmy klientů a postupně redukují hypotéky na sto procent hodnoty nemovitosti. Obtížnější je získat i hypotéku na chatu či chalupu, například Česká spořitelna nedávno přestala půjčovat na celou hodnotu rekreačních nemovitostí. »Bez makléře hledají mnozí hypotéku jako jehlu v kupce sena,« tvrdí Tomáš Cinek z vedení firmy Eurohypotéka, která patří mezi největší firmy v Česku. Hypotční makléři letos víc zúročují i způsob odměňování v tomto byznysu. »Jejich motivace »dokopat« hypotéku do konce je větší. Zaměstnanci na pobočkách provize neberou,« tvrdí Jan Sadil, šéf Hypoteční banky. »Jsme schopni vyjednat o několik desetin procenta lepší úrok než klientovi nabízí banka a zadarmo mu zařídit ocenění nemovitosti i uzavření smlouvy,« říká k parametrům tohoto byznysu Robert Tomeš ze společnosti Clever CZ.
Olga Skalková, Hospodářské noviny